1 festivalraad, 20 feestjes

Door: Auke-Jan Weening

1 Festivalraad, 20 feestjes

Rick Busscher leidt de festivalraad van Jonge Harten. Rick Busscher is ondernemer. Rick Busscher gaat tot het naatje.

Tijdens het eerste festivalweekend was hij tot in de late uurtjes te vinden bij Club Gewalt – een performance collectief uit Rotterdam dat op het festival te zien was met de voorstelling ‘Club Club Gewalt 5.0 Punk’. Ook was hij aanwezig bij 5 van de 20 feestjes (Jonge Harten bestaat 20 jaar en viert dit met 20 feestjes). Rick onderhoudt namelijk het netwerk van Jonge Harten en dat lukt pas echt als je open en spontaan kunt zijn. En waar word je nou echt open en spontaan van? Van een drankje en een feestje. Dus als je Rick uit zijn plaat ziet gaan, weet dan dat het een offer is voor ons allemaal.

Vanwege dat netwerk moet hij het hele festival lang zichtbaar zijn. Hij praat met regisseurs, acteurs maar ook met mensen die nieuwsgierig het Festivalhart komen binnen lopen. Het kan namelijk zomaar zijn dat onder deze nieuwsgierigheid een ondernemer schuil gaat. Daarom gaat hij ‘even’ langs bij een oud-collega op het ‘Ambassadeursfeestje’ en neemt hij een festivalpartner mee naar ‘De Nomaden’ – een installatieperformance geregisseerd door Sam Scheurman in de Jonge Harten container op de Vismarkt.

Maar hoe is Rick hier terechtgekomen? Vijf jaar geleden wandelde Rick het Jonge Harten kantoor binnen om aan een stage op de productieafdeling te beginnen. Na deze stage is hij op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten de productieopleiding gaan volgen. Rick zit momenteel  in zijn afstudeerjaar en was er al snel over uit dat het festival een rol moest gaan spelen bij zijn afstuderen. Tijdens een kopje koffie met de directeur van het festival ontstond daar het idee; Rick mocht naast het onderhouden van het netwerk, de Festivalraad oprichten.

De Festivalraad is een orgaan van drie externe ondernemers, waaronder de directeur van de ABN AMRO. Zij bieden het festival objectieve raad. Waardevol omdat zij niet uit het creatieve circuit komen. Rick laat hen het festival zien en gaat met hen in gesprek over wat ze gezien hebben. De raad geeft Rick hun mening over bijvoorbeeld de website, de aankleding van het festival en het projectplan. Rick neemt deze feedback mee in de vergaderingen van het festival.

Al die goede raad zal volgend jaar pas zijn vruchten afwerpen. Bij de organisatie van het komende festival wordt het advies in acht genomen. Als de raad nu al dingen opvalt die meteen aangepast kunnen worden, dan gaat Rick erachteraan. Zo waren er onduidelijkheden in de vormgeving van de website. Als je de site aan het begin van de week hebt gezien, zou je nu misschien kunnen achterhalen wat er veranderd- en hopelijk duidelijker – is geworden.

Tijdens het festival is Rick dus een professioneel feestbeest, maar daaromheen zit hij achter zijn bureau plannen te maken die we volgend jaar kunnen bewonderen in nog mooier en creatiever jonge harten festival 2.0. Een onmisbaar professioneel feestbeest dus die Rick.

Eten!..

Zoals je van ons gewend bent is er ook dit jaar weer een heerlijke festivalhap! #staytuned

Iedere dag een bijzondere festivalhap!