In gesprek met Sarah van der Meere: regieassistent bij Monte Verità

Iris Pepping

Door: Joyce Banus

Acteur Felix Schellekens vraagt: “Sarah, Denk je dat ik nog een tosti kan maken?” Sarah: “Schat jij mag altijd een tosti maken, maar wel opruimen hè, alsjeblieft”.

Monte Verità, is een voorstelling die opzoek is naar een ideale wereld. Ik interviewde de over-enthousiaste Sarah van der Meere over haar rol als regieassistent en haar kijk op deze interessante, maar toch zeer moeilijke kwestie.

Sarah van der Meere is druk bezig met het afstuderen aan de studie docent theater in Leeuwarden. Na een tijdje te hebben gezocht naar een afstudeerstage kwam ze bij Eline Arbo terecht. Sarah was direct onder de indruk van Eline haar vrije geest en haar drang om een theatraal onderzoek te doen over de vraag: “Wat kunnen wij doen om de wereld te verbeteren”. Vanuit deze vraag is het gezelschap NNT Raw gaan zoeken naar een manier om deze vraag om te zetten in een multidisciplinaire voorstelling.

Tijdens de eerste bijeenkomst gaf Eline de opdracht om binnen vijf minuten drie voorstellen op te schrijven waarmee de wereld verbeterd zou kunnen worden. Sarah koos voor de voorstellen: het invoeren van het vak “bewustwording”, voor het feit dat de verwarming uit moet, want met warme kleding kom je winter ook wel door, en volgens haar heeft iedereen één ding nodig : “Een Truffeltrip, want als je een truffeltrip hebt gehad dan zie je de wereld heel anders.” (Don’t try this at home)

Vanuit alle voorstellen, de één wat radicaler dan de ander, van het assemble heeft Sarah een manifest opgesteld. Elke week kwam er een nieuw manifest in de kantine te hangen met vijf regels om je die week aan te houden. Het meeste moeite had Sarah met de regel “geen vlees”, want aan het eind van een iets-te-gek feestje hoort natuurlijk een lekkere snack. Wel is Sarah tijdens het repetitieproces overgestapt naar een groene bank. En is haar idee ontstaan om haar eindvoorstelling over de polarisatie in Groningen te maken.

Na het opstellen van het manifest ging Eline opzoek naar de artistieke invulling van het stuk. Eline gaf de spelers veel maak-opdrachten, zo gaf zij bijvoorbeeld de opdracht “maak een lied over vrouwenemancipatie” of “gebruik alle regels van het manifest in een dansvorm”. Vanuit dit materiaal zijn ze gaan kijken naar de invulling van de voorstelling. Tijdens dit proces heeft Sarah zich vooral beziggehouden met de productionele kant, zij zorgde voor de vitamine C pillen als er iemand ziek was, en zorgde dat Eline haar artistieke ideeën volledig kon uitwerken zonder dat ze zich druk hoefde te maken over andere zaken.

Zelf was Sarah al bezig met de vraag hoe zij zelf kan bijdragen aan de verbetering van de wereld, en daar heeft het proces naar de voorstelling toe nog meer aan bijgedragen. Zelf zou ze zich dan ook het liefst willen identificeren met het personage Aisha, een die-hard feminist. Het liefst zou Sarah meeschreeuwen op de barricades “geef je kind je eigen achternaam en ga voor dat vol salaris!”. Echter geeft Sarah ook aan dat ze dit soms nog wel moeilijk vindt, “ik ben soms nog teveel bezig met wat mensen van mij denken”. Echter, vertelt ze mij vlak daarna, dat ze wel op de nationale vrouwendag heeft meegelopen met de vrouwenmars in Noorwegen, en dat terwijl het ook nog keihard sneeuwde. Volgens mij zit ze op de goede weg.

De voorstelling is volgens Sarah: “Een aanzet voor het publiek om de wereld te verbeteren”.

Al benieuwd of jij na het zien van deze voorstelling je leven drastisch verandert om de wereld een stukje beter te maken?

 

Eten!..

Zoals je van ons gewend bent is er ook dit jaar weer een heerlijke festivalhap voor €12,50. Kom langs in het Festivahart en koop bij de kassa je voucher om bij ons aan te schuiven!

Iedere dag een bijzondere festivalhap!