Het nieuwe Grand: open en toegankelijk

Door: Lies Mensink

“Welkom in het Grand,” zegt de barman vriendelijk. ‘Grand’ zou de air van een chique en elitair theater kunnen hebben, maar dit welkom is zo warm als in je favoriete koffiehuis. Om mij heen zie ik mensen met hun perfect opgeschuimde cappuchino’s  druk typen achter hippe flinterdunne Macbooks. Het Grand Theatre is weer geopend, ze leeft en het is tijd om dat te vieren. Ik spreek zakelijk leider Niek vom Bruch die samen met zijn team een nieuw Grand Theatre uit de as heeft doen herrijzen.

De levendigheid wordt benadrukt door de technicus die met een kar vol apparatuur zeult en ons gesprek regelmatig overstemd. Niek lacht: “We hebben maar één deur dus dit gaat vaker gebeuren. Ik vind het eigenlijk wel symbolisch: iedereen die hier binnenkomt, is even belangrijk. We zijn ontzettend democratisch.” Ondanks de gedeelde café-, bezoekers- en artiesteningang was het Grand voorheen meer gesloten. “Alleen de echte theaterkenners kwamen er.” Met een nieuw team, neemt het Grand haar unieke positie in Groningen wederom in, maar veel opener dan voorheen. “Afgelopen jaar nam de Schouwburg het Grand over, maar daarmee werd het niet meer dan een podium. Nu wordt het maken en het bijdragen aan talentontwikkeling weer terug gebracht. We gaan zelf kijken, zoeken naar makers, maar ze mogen zich vooral ook melden! Niet alles hoeft bij ons in het hoofd te beginnen.”

Zo begon daar, zo’n negentien jaar geleden, ook  het Jonge Harten Festival. Inmiddels heeft Jonge Harten zich over heel de stad verspreid, maar het Grand blijft een belangrijke plaats, waar dit jaar zelfs het Jonge Harten eindfeest plaatsvindt. De hechte band blijft bestaan: “Jonge Harten brengt iets waar wij hier heel erg in geloven. Kwalitatieve en spannende voorstellingen, voor een doelgroep die zeker niet de makkelijkste is. Niet alle voorstellingen die Jonge Harten programmeert zijn per se voor ‘jongeren’ gemaakt, maar wel ontzettend geschikt. Daarmee neemt ze de doelgroep serieus. Het is alleen lastig dat er de rest van het jaar zo weinig voor jongeren wordt geprogrammeerd.” Volgens Niek komt daar met het nieuwe Grand verandering in; de doelgroep van het Grand is ontzettend breed, maar jongeren zijn zeker een onderdeel.

Het nieuwe Grand neemt zijn doelgroep serieus. “Vaak selecteert een theater zijn publiek als volgt: ‘U bent bij deze dansvoorstelling geweest, misschien wilt u dan ook wel naar deze dansvoorstelling?’ Dat gaan wij niet doen. Wij gaan onze programmering meer clusteren rond thema’s. Misschien kom je hier voor een concert, maar zie je plots een theatervoorstelling die je ook aanspreekt, of een dansvoorstelling.” Met hun clusterbenadering willen ze een hechtere band met het publiek, wat volgens Niek al ontzettend geëngageerd is. “Na de voorstelling hebben mensen het hier inhoudelijk met elkaar over wat ze gezien hebben, zonder daar meteen een oordeel aan te verbinden. Laatst waren twee mensen zo druk in gesprek dat ze na de voorstelling bleven zitten terwijl de techniek de TL-lichten aandeed en met de afbraak begon.”

Ook de maker en zijn publiek mogen meer delen dan alleen een ingang. “Jongeren zijn niet langer alleen geïnteresseerd in een voorstelling, maar ook in de kunstenaar.” Iets wat ik absoluut kan beamen. Toen Matthijs van de Sande Bakhuyzen vorig jaar op Jonge Harten mee speelde bleef mijn gehele vriendinnengroep na afloop opeens in de bar bleef hangen. Bij het Grand gaat het niet alleen over napraten met een drankje. “We willen niet alleen voorstellingen tonen, maar ook de momenten waarin een maker nog in het maakproces zit. Het zijn kwetsbare momenten voor makers, maar ook heel interessant. Ze maken immers niet voor critici, maar voor hen publiek.”

‘Wanneer een maker hier iets wil maken vragen we altijd: “waarom wil je het hier maken?” Dat kan niet zijn “omdat het in Amsterdam niet lukte, wil ik het nu hier proberen.” Groningen is een totaal andere stad!’ In het nieuwe logo pronkt het Grand Theatre met haar unieke bijdrage aan de Groningse skyline: een asymmetrische trapgevel. In het culturele landschap wordt vast en zeker ook een bijdrage geleverd. ‘Uiteindelijk willen we Noord Nederland cultureel interessanter maken.’

Ons festivalhart

Ons festivalhart zit dit jaar wederom aan de Oosterstraat 7a, in de steeg achter het Grand Theatre. Kijk om het hoekje en vind ons daar! Dit is hét hart en dé ontmoetingsplek van het festival. Je kunt hier terecht voor een goed gesprek, een drankje en elke avond draait er een DJ. Wat ons betreft kunnen de voeten dus van de vloer! Ook kun je hier terecht met al je vragen bij het infopunt en kun je meteen een kaartje aanschaffen bij de kassa.

Kom gezellig langs voor een kop koffie of een borrel in het café!