De speeltuin van het Jonge Harten festival

Eén nul voor het Jonge Harten festival (Links Marien Bos, rechts Mintsje Boersma). Foto: Anke Odinga

Door: Anke Odinga

Het lijkt voor de meeste mensen zo vanzelfsprekend. Je ziet de aankondiging van een theaterfestival. Bij aankomst krijg je een programmaboekje in je handen gedrukt, vrijwilligers begeleiden je naar je stoel en warempel, de gekozen voorstelling begint ook nog eens op tijd. Vandaag leerde ik dat dit alles behalve toeval is. Sterker nog, het is hard werken om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Wie zijn deze marketinghelden? Hoogtijd om deze onmisbare mensen achter de schermen een podium te geven.

Vandaag zijn de spotlights gericht op Mintsje Boersma en Marien Bos. Beide ooit werkzaam voor het Jonge Harten festival en vandaag de dag nog steeds actief in het culturele hart van Groningen. Ik ontmoet ze voor een interview in de Machinefabriek. Het is toevallig dat ze allebei vandaag op deze locatie zijn. Mintsje werkt op dit moment voor NNT en was in 2007 en 2008 betrokken bij het festival. Marien deed dit vanaf 2011 enkele jaren en is inmiddels werkzaam bij UIT Groningen. Dat ze allebei nog steeds in de culturele sector werken, lijkt vanzelfsprekend. Marien: ‘Bijna iedereen gaat na Jonge Harten door in de theaterwereld’.

‘Uiteindelijk komt het altijd goed’
Enthousiast leg ik deze marketingvrouwen vragen voor. Ik ben benieuwd hoe zij terugkijken op hun periode bij Jonge Harten. ‘Je doet er vreselijk veel. Je schrijft, coördineert en stuurt mensen aan’, vertelt Marien. Tegelijkertijd is dat ook het leukste, concluderen ze beide. ‘Je bouwt in korte tijd zoiets tofs op. Het is ontzettend heftig. Van te voren denk je dat het nooit gaat lukken, maar uiteindelijk komt het altijd goed.’ Mintsje: ‘Eigenlijk is Jonge Harten een speeltuin voor zowel de makers als de medewerkers. Er is zoveel te ontdekken.’

‘Het is ieder jaar weer harten veroveren’
Dat het festival uniek is, daar twijfelen Marien en Mintsje niet aan. De verbinding maken tussen jonge onervaren makers en jong onervaren publiek is een enorme uitdaging. Het levert bijzondere ontmoetingen op.  Mintsje legt uit: ‘Het is ieder jaar weer opnieuw harten veroveren en dan kijken wie er blijven hangen…’

‘Stonden we daar onszelf totaal belachelijk te maken’
Een jong team brengt de nodige gezelligheid én gênante promotieacties met zich mee. Zo deed Mintsje, gekleed in fluoriserende jaren tachtig kleding, samen met collega’s mee met een workshop op de Grote Markt. ‘We maakten onszelf totaal belachelijk. Maar ook dát kan bij Jonge Harten.’ Marien denkt vooral aan het voorval met het busje. ‘We zaten stiekem, met veel te veel mensen, in een busje. De bestuurder raakte per ongeluk een andere auto. ‘Daar zaten we dan. Illegaal, met onze heliumballonnen…’

‘Het is niet alleen maar werken bij dit festival. Je krijgt er een heel wereldje bij’
Voor Marien was Jonge Harten een geweldig opstapje. ‘Het heeft me gevormd. Na een jaar Jonge Harten ben je echt geen beginneling meer.’ Mintsje heeft nog steeds contact met de collega’s van destijds. ‘Je beleeft het festival echt met elkaar. Die band blijft. Het is niet alleen maar werken bij dit festival. Je krijgt er een heel wereldje bij.’

Geniet!’
Wat ze de medewerkers mee willen geven? Marien begint te lachen. ‘Geniet. Doe en probeer alles, ook al zet je jezelf voor schut.’ Mintsje vult aan: ‘Denk aan de speeltuin. Je mag best eens van de schommel vallen. Lach er daarna met elkaar om.’ Marien geeft nog een laatste tip. De bezoekers moeten vooral naar voorstellingen gaan waar ze anders niet heen zouden gaan. ‘Want Jonge Harten verrast je altijd!’
tafeltennis

 

Eten!..

Zoals je van ons gewend bent is er ook dit jaar weer een heerlijke festivalhap voor €12,50. Kom langs in het Festivahart en koop bij de kassa je voucher om bij ons aan te schuiven!

Iedere dag een bijzondere festivalhap!