Jonge Harten barst van energie!

Het was een feest. De negentiende editie van het Jonge Harten Theaterfestival. Jonge Harten heeft met een enthousiast team van medewerkers, promoteams, bloggers en vloggers, nieuwe makers een podium weten te geven waar zij nieuwe dingen konden uitproberen. Het festival omvatte 56 voorstellingen en concerten, 50 workshops en ook programmaonderdelen zoals de hartenjagers & b/vlog cursussen, waarbij werd samengewerkt met Groningse instellingen zoals Urban House, NNTWEE en De Noorderlingen/Bij Vrijdag. Met al zijn activiteiten bereikte het festival opnieuw meer dan 10.000 bezoekers, waaronder ook in de Provincie Groningen.

Jonge Harten blikt terug op een zeer volle, gekke en stevige editie en ziet ook met vertrouwen zijn toekomst tegemoet. Vanaf 2017 heeft het festival weer vier jaar structurele subsidie van het Fonds Podiumkunsten en dat is te merken binnen de organisatie.

Kompagnie Kistemaker is geslaagd in zijn missie om in negen dagen drie nieuwe voorstellingen te tonen en vervolgens ook nog een marathon met alle drie delen te spelen. Het was een succesvolle première van alle drie delen en zal in 2017 ook elders in het land te zien zijn. De missie om van het boek ‘Honderd jaar eenzaamheid’ een theaterbewerking te maken gaat zeker voort.

Zoals Macondo, het fictieve dorp waar Honderd jaar eenzaamheid zich afspeelt, de ‘plaats van de spiegelingen’ wordt genoemd, zo is deze cyclus één groot spiegelpaleis. Maar het zijn spiegels waar je doorheen kan stappen om aan de andere kant een nieuwe wereld te ontdekken.” ★★★★ 􀌣􀌣􀌣􀌣 Theaterkrant over Missie Márquez

Sien Vanmaele heeft met de voorstelling die op Jonge Harten in première ging een nieuwe fanbase aangewakkerd in Groningen. De voorstelling speelt in december in Antwerpen en zal wenselijk daarna door Nederland en België gaan touren.

Het sterke aan Hope She Was Worth It is de manier waarop Vanmaele in haar tekst en spel tussen de verschillende stadia van rouw schakelt. Van volledige ontkenning ontsteekt ze plotseling in helse woede in een zwartkomische monoloog waarin ze minutieus beschrijft hoe ze haar lief, zijn aquariumvissen en zijn nieuwe vlam een voor een verminkt. Om vervolgens weer in diepe wanhoop te verzeilen, of te fantaseren over hoe haar lief haar eigenlijk ook heel graag terugwil.” ★★★􀌣 􀌣 Theaterkrant over Sien Vanmaele – Hope she was worth it. De Opera

Ook is de samenwerking van De Noorderlingen, VRIJDAG en Jonge Harten succesvol te noemen. De jonge makers Joeri Heemstra en Max Wind hebben de jonge spelersgroep weten uit te dagen en zijn buiten de gebaande paden gegaan.

Stuk voor stuk barsten die jonge acteurs van het talent en de makers Joeri Heemstra en Max Wind hebben er een hecht ensemble van gesmeed.” ★★★★ 􀌣􀌣􀌣􀌣Dagblad van het Noorden over de normal cat = succes

Het levert net zo veel goed gemaakte onzin als hilarische scènes op.” ★★★ 􀌣􀌣􀌣 Theaterkrant over de normal cat = succes.

Een ander hoogtepunt van Jonge Harten 2016 was de voorstelling van Suzanne Grotenhuis die op Jonge Harten zijn Nederlandse première beleefde. Zij stal de harten van het Jonge Harten publiek met haar ontwapende voorstelling ‘ON ICE”.

Het is fascinerend hoe Grotenhuis deze uiteenlopende verhalen aan elkaar weet te lassen zonder ook maar ergens geforceerd over te komen. Moeiteloos schakelend tussen jolijt en ernst leidt ze ons zo naar een ontroerend slot waarin dan toch, eindelijk, de verstilling mag komen.” ★★★★ 􀌣􀌣􀌣􀌣Theaterkrant over Suzanne Grotenhuis – ON ICE

Op de slotavond liet ‘Moore Bacon’ van Bosse Provoost en Kobe Chielens (de polen) het publiek verwonderd achter na hun spel met licht en fysieke vervreemding. Met de voorstelling ‘KARAOKI KANYE’ van CLUB GEWALT en het daarop aansluitende eindfeest werd het Grand Theatre absoluut het kloppende culturele hart van Groningen. Het festival is erg blij deze editie opnieuw mogelijk te hebben kunnen maken met zijn partners Grand Theatre en de Stadsschouwburg Groningen.

Een zeer geslaagde editie kortom!

Jonge Harten vindt volgend jaar plaats van 17 tot en met 25 november.