Jonge Harten Theaterfestival breekt hokjes open

Een zeer geslaagde 22ste editie met meer dan 10.000 bezoeken!
Jonge mensen in Groningen samenbrengen en onderwerpen bespreekbaar maken door middel van theater. Niet alleen in theaters, maar ook op onverwachte plekken als het Groninger Museum, het Student Hotel en in de stationshal. Voorstellingen over onderwerpen die er toe doen, die blijven hangen. Voorstellingen die uitdagen en zintuigen prikkelen. Soms ongemakkelijk, vaak herkenbaar, maar altijd reden tot gesprek. Dat kenmerkte de 22ste editie van Jonge Harten.
Met 66 voorstellingen heeft Jonge Harten in de week van 15 tot en met 23 november aan jongeren laten zien waar zij voor staat. Niet alleen jongeren die al met theater in aanraking komen, maar ook zij die niet snel de weg naar theater vinden. Jonge Harten doet dit onder andere door middel van een uitgebreid educatieaanbod: meer dan 2500 leerlingen van zowel middelbaar als mbo-onderwijs uit stad en provincie bezochten het festival. Ook dit jaar was Jonge Harten in een aantal theaters in de provincie te vinden in het kader van ‘Jonge Harten op Reis’.
Ook timmerde het festival verder aan de weg naar het mbo-onderwijs. Alle eerstejaars studenten (ruim 800) van het Alfa-College Kluiverboom zagen de, speciaal voor hen geprogrammeerde, voorstelling Fair van ID Theatre Company. Verder namen 80 jonge theatercursisten van VRIJDAG een stukje van de stad over met een theatrale interventie op het Waagplein op de laatste zaterdag van het festival. Zo eisten zij speels hun plek op. Gedurende de festivalweek werd hiervoor gerepeteerd met de makers van danscollectief Cie. Woest.
Ontmoetingen met het publiek vindt Jonge Harten erg belangrijk. Zo werd OOST het bruisende festivalhart met Achterwerk als woonkamer, dé plaats voor ontmoeting en gesprek tussen theatermakers, publiek en crew. Daarnaast gingen publiek en theatermakers in dit festivalhart aan de slag tijdens ‘Do or Die’ sessies. Middels workshops met makers, staken zij samen de handen uit de mouwen en bevroegen de toekomst. De Awkward Aftertalks, die na afloop van voorstellingen plaatsvonden, zorgden net als vorig jaar voor warme en open ontmoetingen tussen publiek en theatermakers.
Jonge Harten werkt verder aan de toegankelijkheid van het festival. Dit jaar lag de focus op het verwelkomen van dove mensen. Het festival coproduceerde de voorstelling KIJK ME van De Noorderlingen, waarin dove en horende jonge mensen samen op het toneel staan. Daarnaast zette Jonge Harten gebarentolken in tijdens voorstellingen en nagesprekken. Ook blijft het festival zoeken naar verbindingen buiten het eigen domein: net als vorig jaar met jeugdzorginstelling Elker en dit jaar voor het eerst met Jimmy’s.

Het festival werd wederom afgesloten met het knallende eindfeest ‘CLASH’. Waar fashion, voguing, DJ-sets en installaties met elkaar clashten en hokjes uit elkaar spatten.

 

De volgende editie van het Jonge Harten Theaterfestival vindt plaats van 13 t/m 21 november 2020.

RECENSIES

Al in het eerste weekeinde heeft Jonge Harten zich andermaal bewezen als een theaterfestival met een gevarieerd aanbod van hoog niveau.
– Dagblad van het Noorden

Dankzij de strakke montage en de nu eens indringende, dan weer kleurrijke projecties van Boris Stokman is de productie een genot om te beleven – te beleven ja, want met momenten van muzikale chaos en juist van stilte, terwijl de choreografie dan gewoon doorloopt, ondergaat het publiek ook zelf het gevoel van uitsluiting. Mag dit meer speelbeurten krijgen? Mooi zo.”
– Dagblad van het Noorden over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)

”Vanaf de allereerste scène wordt er getoverd met licht, projecties en beweging. De prachtige visuals van Boris Stokman zorgen ervoor dat Kijk me op alle niveaus een heel bijzondere kijkervaring is.”
– Theaterkrant over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)

Het applaus na afloop van de horenden was net zo enthousiast als het gewapper met de handen van de doven. Ik had me geen zorgen hoeven maken: de fysieke taal in Kijk me is voor iedereen verstaanbaar.
– Theaterkrant over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)

”Een hoogtepunt, nu al, en we hadden er al eentje beleefd. Dat was Zusje, van Silke van Kamp en Musica Sacra. Jonge Harten heeft Van Kamp omarmd als talentvol regisseur en coproduceerde deze heftige voorstelling. Ook hier: laat dit vaker spelen!” 
– Dagblad van het Noorden over Zusje
(coproductie Musica Sacra en Jonge Harten)

”Anna Luka da Silva won met The Journey eerder dit jaar de TAZ-KBC Jongtheaterprijs. Dankzij festival Jonge Harten was deze aangrijpende performance nu eenmalig in Nederland te zien. Dat is natuurlijk veel te weinig. De voorstelling verdient een lange reis langs alle podia.”
– Theaterkrant over The Journey (keuze van de criticus)
”Hoe ondoordringbaar dit universum veelal ook is, er is geen moment dat je Lester en Parola niet gebiologeerd volgt in hun raadselachtige trip. Hun performance is gegoten in pregnante beelden en muzikaal maak je een reis over alle continenten, met de veelzijdige stem van Lester als gids.”
– Theaterkrant over El Nacimiento or [REBIRTH]
(coproductie CAMPO, Les Ballets C de la B en Jonge Harten)

”Aan het eind van El Nacimiento or [Rebirth] worden er drie lijsten omhoog getrokken. Langzaam draaiend vormen ze een soort teken, als van een geheim genootschap. Een lidmaatschap zou ik niet overwegen maar eenmalig getuige geweest te zijn van hun wonderbaarlijke rituelen, dat had ik niet willen missen.”
– Theaterkrant over El Nacimiento or [REBIRTH]
(coproductie CAMPO, Les Ballets C de la B en Jonge Harten)

”Wat een sterk idee. En hoe prachtig pakt het uit. Dinanda Luttikhedde en regisseur Tamara Schoppert onderzochten voor de PeerGrouP hoe het zou zijn om een voorstelling te maken, te spelen in woonzorgcentra, waarin jeugdigheid en ouderdom samenvloeien. Het resultaat, Niemand is hier eenzaam, gemaakt in coproductie met theaterfestival Jonge Harten, is ontroerend en ook alledaags. Dus razend écht.”
– Dagblad van het Noorden over Niemand is hier eenzaam
(coproductie PeerGrouP en Jonge Harten)

”Voor de duur van de voorstelling zijn we getuige van de binnenwereld van de mensen in een verzorgingstehuis, gespeeld door de bewoners zelf. Het is prachtig, het is ontroerend, het is om stil van te worden.”
– Theaterkrant over Niemand is hier eenzaam
(coproductie PeerGrouP en Jonge Harten)

Meer nieuws