Jonge Harten Theaterfestival breekt hokjes open
|
RECENSIES
”Al in het eerste weekeinde heeft Jonge Harten zich andermaal bewezen als een theaterfestival met een gevarieerd aanbod van hoog niveau.”
– Dagblad van het Noorden
”Dankzij de strakke montage en de nu eens indringende, dan weer kleurrijke projecties van Boris Stokman is de productie een genot om te beleven – te beleven ja, want met momenten van muzikale chaos en juist van stilte, terwijl de choreografie dan gewoon doorloopt, ondergaat het publiek ook zelf het gevoel van uitsluiting. Mag dit meer speelbeurten krijgen? Mooi zo.”
– Dagblad van het Noorden over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)
”Vanaf de allereerste scène wordt er getoverd met licht, projecties en beweging. De prachtige visuals van Boris Stokman zorgen ervoor dat Kijk me op alle niveaus een heel bijzondere kijkervaring is.”
– Theaterkrant over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)
Het applaus na afloop van de horenden was net zo enthousiast als het gewapper met de handen van de doven. Ik had me geen zorgen hoeven maken: de fysieke taal in Kijk me is voor iedereen verstaanbaar.
– Theaterkrant over KIJK ME
(coproductie De Noorderlingen en Jonge Harten)
”Een hoogtepunt, nu al, en we hadden er al eentje beleefd. Dat was Zusje, van Silke van Kamp en Musica Sacra. Jonge Harten heeft Van Kamp omarmd als talentvol regisseur en coproduceerde deze heftige voorstelling. Ook hier: laat dit vaker spelen!”
– Dagblad van het Noorden over Zusje
(coproductie Musica Sacra en Jonge Harten)
”Anna Luka da Silva won met The Journey eerder dit jaar de TAZ-KBC Jongtheaterprijs. Dankzij festival Jonge Harten was deze aangrijpende performance nu eenmalig in Nederland te zien. Dat is natuurlijk veel te weinig. De voorstelling verdient een lange reis langs alle podia.”
– Theaterkrant over The Journey (keuze van de criticus)
”Hoe ondoordringbaar dit universum veelal ook is, er is geen moment dat je Lester en Parola niet gebiologeerd volgt in hun raadselachtige trip. Hun performance is gegoten in pregnante beelden en muzikaal maak je een reis over alle continenten, met de veelzijdige stem van Lester als gids.”
– Theaterkrant over El Nacimiento or [REBIRTH]
(coproductie CAMPO, Les Ballets C de la B en Jonge Harten)
”Aan het eind van El Nacimiento or [Rebirth] worden er drie lijsten omhoog getrokken. Langzaam draaiend vormen ze een soort teken, als van een geheim genootschap. Een lidmaatschap zou ik niet overwegen maar eenmalig getuige geweest te zijn van hun wonderbaarlijke rituelen, dat had ik niet willen missen.”
– Theaterkrant over El Nacimiento or [REBIRTH]
(coproductie CAMPO, Les Ballets C de la B en Jonge Harten)
”Wat een sterk idee. En hoe prachtig pakt het uit. Dinanda Luttikhedde en regisseur Tamara Schoppert onderzochten voor de PeerGrouP hoe het zou zijn om een voorstelling te maken, te spelen in woonzorgcentra, waarin jeugdigheid en ouderdom samenvloeien. Het resultaat, Niemand is hier eenzaam, gemaakt in coproductie met theaterfestival Jonge Harten, is ontroerend en ook alledaags. Dus razend écht.”
– Dagblad van het Noorden over Niemand is hier eenzaam
(coproductie PeerGrouP en Jonge Harten)
”Voor de duur van de voorstelling zijn we getuige van de binnenwereld van de mensen in een verzorgingstehuis, gespeeld door de bewoners zelf. Het is prachtig, het is ontroerend, het is om stil van te worden.”
– Theaterkrant over Niemand is hier eenzaam
(coproductie PeerGrouP en Jonge Harten)