Kan kunst je helpen ontdekken wie je bent?
Ed: ‘Ik spuit de hemel snel. Ogen voor en achter. Zoekend naar de politie. Verf vliegt rond en de dingen die in mijn hoofd spoken, komen schreeuwend uit mijn spuitbus op de muur terecht. Zie dit, zie dit, zie dit. Zie hoe ik mijzelf leegmaak op een muur. Open hemels geschilderd boven geschilderde deuropeningen en geschilderde vogels, die scherend over de bakstenen proberen weg te vliegen.’
Graffiti Moon is een klassiek coming of age verhaal. Twee jonge mensen die hun weg proberen te vinden naar volwassenheid. Lucy, uit een kunstzinnig gezin, worstelt met een halve scheiding van haar ouders; haar vader woont in het tuinhuis. Ed, met een alleenstaande werkende moeder en een broer in het criminele circuit, moet naast school werken om zichzelf te onderhouden. Maar ze hebben iets gemeen. Ze ervaren dat kunst maken hun een ruimte biedt om zichzelf uit te drukken en iets anders te zijn dan wat de eerste indruk laat zien. Ze vinden uit wie ze zelf zijn en blijken daarin ook nog elkaar te vinden.
Graffiti Moon is een onderzoek presentatie van een week werken op de vloer naar aanleiding van het gelijknamige boek van de Australische schrijver Cath Crowley. Een onderzoek naar taal en poëzie, naar beeld en transformatie, naar de leefwereld van jongeren zoekend in hun eigen binnen wereld.
Het is een vooronderzoek voor een te realiseren klassen-voorstelling in seizoen’26-’27.
Speak Up and Listen