Achter het programma: hoofd programma Gregory Caers - Jonge Harten

Achter het programma: hoofd programma Gregory Caers

Sebastiaan Rodenhuis

Door: Sebastiaan Rodenhuis

WIE BEPAALT EIGENLIJK WAT JIJ STRAKS BIJ JONGE HARTEN ZIET? 

Achter elk programma-onderdeel zit een programmeur met een eigen blik, smaak en missie. In deze serie spreken we de mensen die het verhaal van Jonge Harten 2025 vormgeven — over lef, luisteren en uitspreken, precies zoals onze mindset zegt: Speak Up and Listen. Vandaag is Gregory Caers aan de beurt, hij is hoofd programma bij het festival en vertelt meer over de STAGE programmalijn. 

‘’Met het programma van STAGE geven we de verhalen van jongeren een stem’’, vertelt Gregory Caers, hoofdprogrammeur van Jonge Harten. Hij is nauw betrokken geweest bij de invulling van STAGE, het programma op de openingsdag van het festival. Dit jaar starten we met verschillende voorstellingen waarin lokaal talent centraal staat. Van theater tot dans en van de Kunstwerf tot aan de Stadsschouwburg. De gemene deler: alles wordt mede gespeeld door jonge, niet-professionele makers en dansers. Voor sommigen de eerste stap in de theaterwereld. ‘’In een professionele context geven we jongeren de ruimte, het vertrouwen en de kracht die nodig zijn om te kunnen spelen voor een publiek.” volgens Gregory. ‘’

Het programma van STAGE op de openingsdag is dus divers. Zo spelen de Noorderlingen het stuk Waarom het kind in de polenta kookt, een teder en tegelijkertijd hartverscheurend verhaal van een jong en mens en haar familie in een rondreizend circus. Over hoop, geluk en de drang om alles te begrijpen. Deze zelfde zoektocht zie je ook terug in BERG van theatergroep Meeuw. Waar idealisme, twijfel en dromen samenkomen. Beide voorstellingen bestaan zogezegd deels uit spelers die letterlijk en figuurlijk hun eerste stappen zetten op het podium.

Onmisbaar en herkenbaar voor Jonge Harten, volgens Gregory. ‘’Dat relatief onervaren jongeren kunnen optreden bij STAGE is waar wij als festival voor staan: wij maken theater voor én door jongeren.’’

Dat geldt net zo goed voor de triple bill van de middag. Drie daverende dansvoorstellingen van Misconi, Bab Ad-daar én jonge dansers van het H.N. Werkman Stadslyceum uit de stad. Drie perspectieven op kracht, kwetsbaarheid en het laten gelden van je stem. Deze drie stukken vormen één geheel en sluiten, net als de voorstellingen van De Noorderlingen en Meeuw, aan op het thema Speak Up and Listen. Het zijn de jongeren die door middel van theater en dans hun stem laten horen en uitnodigen tot luisteren.

‘’Je merkt aan alles wat speelt in de wereld dat het omgaan met elkaar steeds moeilijker wordt. Daarom moeten we verbinding zoeken met de ander – en deze dialoog vinden we door middel van kunst. Als we elkaar willen begrijpen, moeten we ons uitspreken en tegelijkertijd naar elkaar luisteren. Op zoek gaan naar de nuance in het debat,’’ legt Gregory uit.

Deze nuance is dan ook iets wat hij graag terugziet bij Jonge Harten. Maar niet enkel gedurende het festival, maar vooral erna. Dat het een mindset moet worden die de theaterzalen overstijgt en neerdaalt in ons dagelijks leven. ‘’Tijdens het festival kom je in aanraking met verschillende visies en standpunten waar je soms nog nooit bij hebt stilgestaan. Zolang je jezelf maar blijft uitdagen en niet bang bent je eigen, kritische mening te herzien of te bevragen. Zolang je jezelf maar blijft uitspreken en luistert naar de degene die wellicht, op verschillende vlakken, tegenover je staat.’’

Join the Jonge Harten family

Become a crew member at Jonge Harten

Speak Up and Listen